Възнесение на Пророк Илия

Тип: Икона

Период: От началото на 19 век до края на 19 век

Автор: Димитър Молеров

Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 44 / 32 / 2

Местонахождение

Държава: България

Област: Благоевград

Друго местонахождение: Неврокопска метрополия

Място на създаване

Държава: България

Област: Благоевград

Друго място на създаване: Неврокопска метрополия

Бележки към идентификацията на обекта

Димитър Молеров (?)

Описание

Традиционна иконографска схема на две нива. Долу са изобразени ученикът на св. Илия, Елисей, стоящ на брега на потока Корат, приток на р. Йордан, с вдигнати ръце и очи към възнасящия се пророк. Отсреща, в ляво на иконата, е изобразена пещера на скалист склон на входа, на която е приседнал св. Илия със свитък в ръка, гледащ към два гаршана и даващ им храна. На фона е реалистично пресъздаден планински пейзаж. В горното ниво е изобразена огнената колесница на св. Илия, теглена от четири алени крилати коня, водени от летящи ангели. Светецът седи в колесницата, а погледът му е отправен към Елисей. Между тях стой мантията на св. Илия. Графичното построяване, колорита и професионалното композиционно третиране на темата издава ръката на майстор иконограф и обучен худовник.

Техника: Смесена

С велатури по дрехите. Използван е способът „Мокро в мокро” при карнацията на телесните части. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно. Позлатата върху рамката, ореолите и върху горната част около колесницата на св. Илия е изпълнена с листово злато.

Основа: Дърво

Основата е от две дъски от иглолистна дървесина с два кошака. Гипсов грунд, нанесен тънко и равномерно.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

Има разрушения по живописния слой и механични повреди върху златното покритие в горната част на иконата и по ореолите. Установяват се реставраторски намеси.