Възнесение Христово
	
	
		Тип: 
		
		Икона
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	
	Период: 
	
	
	
		
		
		1835 г.
	
	
	
	
	
	
		
		
			Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
		
	
	
		
	
	
		Размери (см): 
		
		105
		
		
		/ 68.5
				
		
		/ 3
		
	
	
		Местонахождение
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
			Град: Благоевград
		
		
		
		
			Църква: Митрополитска църква
		
		
		
		
		
		
	
	
		Място на създаване
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
			Град: Благоевград
		
		
		
		
			Църква: Митрополитска църква
		
		
		
		
		
		
	
	
	
	Описание
	Традиционно решение по темата със ситуиране на фигурите според вертикалната ос на иконата. Фигурите на дванадесетте апостоли са прави и групата е разделена на две части. В дясната част на иконата е Света Богородица заедно с шестима апостоли. В лявата част са останалите шестима като на преден план е приклекнал Свети Апостол Петър. Всички гледат към висините, където е изобразен възнасящият се Христос обграден от четири ангели и няколко серафима. Сцената е разпожена на хълмист терен, леко загатнат в централната част на иконата чрез дървета и планина.
	
	
		Техника: Темперна
		
			С позлата и велатури. Блясъците по дрехите са изпълнени със стрито злато и пробастър. Лаковото покритие е нанесено многократно и образува добър защитен „филм” над живописния слой.
		
	
	
		Основа: Дърво
		
			Основата е от две орехови дъски, свързани с два кошака. Грундът е гипсов, нанесен тънко и добре шлифован.
		
	
	
	Състояние, реставрационни намеси и коментари
	Няма реставрационни намеси. Долавят се влияния от западноевропейската ренесансова живопис. В долната част на иконата над хоризонталната позлатена рамка има ктиторски надпис.
	
 
	
	