Благославящ Христос
	
	
		Тип: 
		
		Икона
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	
	Период: 
	
	
	От
	
		
		
		
		края на
		
		
		
		18 век
	
	
	
	
	до
	
		
		началото на
		
		
		
		
		
		19 век
	
	
	
	
	
		
		
			Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.
		
	
	
		
	
	
		Размери (см): 
		
		55
		
		
		/ 36
				
		
		/ 2.5
		
	
	
		Местонахождение
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
			Град: Банско
		
		
		
		
		
		
		
			Музей: Музеен комплекс
		
		
		
	
	
		Място на създаване
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
			Град: Разлог
		
		
		
		
			Църква: Св. Великомъченик Георги
		
		
		
		
		
		
	
	
	
	Описание
	Христос е представен допоясно, благославящ с дясната си ръка, в лявата държи отворена книга. Изображението се различава в значителна степен от традиционното разработване на подобни композиции на тема „Благославящ Христос". Художникът е изписал по-скоро портрет на благородник, отколкото иконографски персонаж. Това е постигнато чрез изключително фина моделировка, деликатни щрихи, раздвижен и игрив контур, обобщаващ цялостното третиране на формата. Образът е извън всички типологични схеми, излизащ от рамките на традиционните за това време изображения на Христос Велик архиерей, Христос Цар на царете или Христос Пантократор. Този образ е ново и неочаквано явление, може би посрещнато в миналото от съвременниците на автора с изненада, вероятно и с неодобрение.
	
	
		Техника: Маслена
		
	
	
		Основа: Дърво
		
			Основата на иконата е от една дьска от иглолистен материал, укрепена с два вставени кошака.
		
	
	
	Състояние, реставрационни намеси и коментари
	Около ореола има следи от пирони, което говори за съществувал обков.
Предишна реставрационна намеса не е установена.
	
 
	
	