Св. Йоан Предтеча

Тип: Икона

Период: 1816 г.

Автор: Димитър Молеров

Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 79 / 59 / 2.5

Местонахождение

Държава: България

Област: Благоевград

Село: Лешко

Църква: Св. Архангел Михаил

Място на създаване

Държава: България

Област: Благоевград

Село: Лешко

Църква: Св. Архангел Михаил

Описание

Композиционно иконата е изградена в характерната за тази тема иконографска схема.

Техника: Смесена

Техниката на изпълнение е смесена, с велатури и позлата, характерна за възрожденските икони, рисувани в този край. Живописният слой е сравнително здрав, но на места липсва заедно с част от грунда. В по-тънко нанесените участъци (предимно в тъмните цветове) живописта изглежда като премита. Лаковото покритие е нанесено тънко и е силно замърсено.

Основа: Дърво

Основата е от една дъска от иглолистна дървесина, с два кошака. Грундът е гипсов, сравнително здрав. Нарушен е в областта на рамката и покрай свалените обкови на благославящата ръка и на двата ореола.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

Иконата е имала три метални обковки — на ръката и двата ореола, които впоследствие са свалени. Замърсявания, вероятно от олио, се установяват във вторично нанесен лак.