Св. Йоан Кръстител

Тип: Икона

Период: От началото на 19 век до края на 19 век

Автор: Димитър Молеров

Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 46 / 35 / 2.5

Местонахождение

Държава: България

Област: Благоевград

Село: Огняново

Църква: Успение Богородично

Място на създаване

Държава: България

Област: Благоевград

Село: Огняново

Църква: Успение Богородично

Описание

Традиционно допоясно изображение на св. Йоан Кръстител, който благославя с дясната си ръка, а в лявата държи дълъг, тънък кръст и чаша с отрязаната си глава. Има два разгънати свитъка с текст — единият, увит около кръста, и втори — в ръката на светеца.

Техника: Смесена

Позлатата по ореолите е с листово злато (варак), а чашата с отрязаната глава на светеца е посребрена, както и ограждащата иконата рамка.

Основа: Дърво

Основата на иконата е от една дъска от иглолистна дървесина, обработена машинно, с два врязани кошака. Кантовете на кошаците и отвесните страни на гърба са леко скосени. Грундът е гипсов, нанесен тънко.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

Грундът е разрушен особено силно в долната част на иконата и по рамката. Живописният слой има повреди на същите места. Лаковото покритие е силно потъмняло, с мрежа от дълбоки напуквания, особено по дрехите на светеца. Има надживописвания сьс зелена боя върху фона в долната част на иконата от двете страни на светеца.