Надиконостасно разпятие
	
	
		Тип: 
		
		
		
		
		
		
		Пластичен обект:
			
			
			
			Кръст
			
		
		
		
	
	
	Период: 
	
	
	
		
		
		1834 г.
	
	
	
	
	
	
		
		
			Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
		
	
	
		
	
	
		Размери (см): 
		
		53
		
		
		/ 33
				
		
		/ 2.5
		
	
	
		Местонахождение
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
			Град: Банско
		
		
		
		
		
		
		
			Музей: Музеен комплекс
		
		
		
	
	
		Място на създаване
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
		
			Село: Гостун
		
		
		
			Църква: Св. Пророк Илия
		
		
		
		
		
		
	
	
	Бележки към идентификацията на обекта
	Димитър Молеров (?)
	
	
	Описание
	Разпятието е с изображения от двете страни. От едната страна е „Разпятие Христово". В централната част на композицията е разпнатият на кръст Христос, от двете му страни и долу са изписани четирите символа на Евангелистите, а в горния край е сцената „Възкресение Христово". От другата страна е разработена темата „Богоявление" („Кръщение Христово"). В центъра е Христос, отдясно на него е св. Йоан Кръстител, отляво и отдясно са разположени два ангела с кърпи в рьце. Горе е изобразен Бог Саваот, а долу са изписани имената на ктиторите и годината на даряване.
	
	
		Техника: Резба
		
			Върху резбован кръст с основа от орехов материал е изработена живопис с темперни подложки, като довършителните щрихи са направени с масло. Живописният слой е с позлата в сцената "Разпятие Христово".
		
	
	
		Основа: Дърво
		
			Грундът е гипсов, с дебелина около 1 мм, като на местата на снаждане между дъските на основата е използвана залепена хартия.
		
	
	
	Състояние, реставрационни намеси и коментари
	Няма следи от предишни реставрационни намеси.
Позлатата е силно претрита по рамката и резбованите орнаменти на кръста.