Въздвижение на честния кръст
Тип:
Икона
Период:
Средата на
19 век
Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.
Размери (см):
31
/ 22.5
/ 2
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Църква: Св. Троица
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Църква: Св. Троица
Описание
Традиционна иконографска композиция по темата. На фона на градска архитектура с изобразени две групи: отляво е св. царица Елена със свитата си и над тях фигури на войници, отдясно са епископи, миряни и монаси, а на преден план са изобразени св. цар Константин и св. арх. Стефан с кадилница в ръка.
Техника: Смесена
С велатури по дрехите. Използван е способът „Мокро в мокро” при карнацията на телесните части. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно. Позлатата върху ореолите на светците, одеждите на персонажите и доспехите на войниците е с листово злато.
Основа: Дърво
Една дъска от иглолистна дървесина с два кошака. Гипсов грунд, нанесен тънко и равномерно.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Забелязват се ретуши върху леки разрушения и изпадали участъци от живописния слой в горната част на иконата.