Архангелски събор

Тип: Икона

Период: 1861 г.

Автор: Димитър Молеров

Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 80 / 57 / 3

Местонахождение

Държава: България

Област: Благоевград

Село: Лешко

Църква: Св. Архангел Михаил

Място на създаване

Държава: България

Област: Благоевград

Село: Лешко

Църква: Св. Архангел Михаил

Описание

Свети Архангел Михаил и св. Архангел Гавраил са представени в традиционните си пози — прави, един до друг, държащи медальон, в който е изобразен Иисус Христос, благославящ с двете си ръце. Свети Архангел Михаил е облечен във военни доспехи и дьржи в дясната си ръка меч. Свети Архангел Гавраил е изобразен с туника и червено наметало, като в лявата си ръка има копие.

Техника: Темперна

Лаковото покритие е нанесено тънко.

Основа: Дърво

Основата на иконата е от една дьска от иглолистен материал, с два кошака. Грундьт е гипсов, нанесен тънко, сравнително здрав, разрушен в областта на лицата (образа на св. Архангел Гавриил) и по рамката.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

Живописният слой липсва там, където е наранен грундът. Разрушения на самия живописен слой има в областта на златното покритие, главно по рамката. Лакът е твърд, под формата на кракелюри, силно замърсен, потъмнял (замърсяванията, вероятно от олио, са включени във вторично лаково покритие). Установяват се предишни реставрационни намеси — главно в тъмните зони. Вероятно иконата е почиствана, при което е отнет част от живописния слой. В долните ъгли на иконата има ктиторски надпис.