Набедреник, изобразяващ Слизането в ада
Тип:
Пластичен обект:
Набедреник
Период:
От
началото на
17 век
до
края на
17 век
Размери (см):
32.5
/ 31.5
Местонахождение
Държава: България
Област: София
Град: София
Музей: Национален исторически музей
Място на създаване
Държава: България
Друго място на създаване: Други
Бележки към идентификацията на обекта
Съчетанието на цветовете и възможността да бъдат хармонизирани доказват, че художникът има усет за цветовете. Строгата елегантност и изискана красота, както и фактът, че дарителят е от Константинопол, вписват творбата в Константинополския кръг.
Описание
Набедреникът съдържа няколко реда от избродирани рамки, които оформят кръгъл медальон в центъра. Цветни копринени и златни нишки обрисуват Слизането в ада. Най-външният фриз от тази рамка представлява златна бродерия, която изобразява геометричен мотив, след който на ръба следва текст, също изработен от златна бродерия. Вътрешното пространство между четирите серафима в четирите ъгъла съдържа друг свободен надпис. Сцената изобразява слизането на Иисус Христос в ада, където той връща към живот своите предци Адам и Ева. Кръглото пространство от композицията е определено за традиционна иконография.
При подреждането на назъбените скали в бледосиньо, сиво, зелено и тъмна охра, които артистично следват кръга от медальона, е показано отлично чувство за мярка. Изящната бродерия е в меки тонове, сред които преобладават небесносиньото, бледожълто, бялото и охрата, и изгражда картина, която изобилства от полутонове. Композицията е свързана и строга. Фигурите са свободни, а позите динамични. Динамичната фигура на Иисус Христос, Който нежно се навежда над Адам и го благославя, е нарисувана с художествена лекота и забележително умение.
Техника: Златна бродерия
Основа: Текстил
Коприна, сатен