Св. Тройца (Коронясването на Св. Богородица)
Тип:
Икона
Период:
Началото на
19 век
Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.
Размери (см):
44
/ 33
/ 2
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Разлог
Църква: Св. Великомъченик Георги
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Разлог
Църква: Св. Великомъченик Георги
Бележки към идентификацията на обекта
Тома Вишанов-Молера (?)
Описание
Света Богородица е коленичила пред Светата Тройца. Бог Отец и Бог Син полагат корона върху главата й. В горното свободно пространство на иконата са изобразени серафимчета с детски глави и крила.
Техника: Смесена
Лакът е положен тънко и равномерно.
Основа: Дърво
Основата е от иглолистна дървесина
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Има следи от надживописвания в долния край на иконата (на фона и облаците).