Св. Николай
Тип:
Икона
Период:
Средата на
19 век
Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
Размери (см):
46
/ 35
/ 2.5
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Село: Огняново
Църква: Успение Богородично
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Село: Огняново
Църква: Успение Богородично
Описание
Традиционно допоясно изображение на свети Николай в архиерейски дрехи, държащ затворена книга в лявата си ръка, а с дясната - благославящ.
Техника: Смесена
Позлата по ореола и дрехите на светеца е с листово злато, а ограждащата рамка е посребрена. Лаковото покритие е нанесено тънко и е потъмняло и деструктирало по цялата икона.
Основа: Дърво
Основата е от една дъска от иглолистна дървесина, обработена машинно с два врязани кошака. Гипсов грунд нанесен тънко.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Предишна реставрационна намеса не е установена. Грундът е силно разрушен в долната част на изображението, живописният слой е разрушен на местата, където е повреден грунда.