Св. Димитър
Тип:
Икона
Период:
1848 г.
Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
Размери (см):
108
/ 73
/ 4
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Село: Тешево
Църква: Св. Димитър
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Село: Тешево
Църква: Св. Димитър
Описание
Традиционно иконографско решение по темата. Темата е решена във вертикална композиция. Преобладава фигурата на Св. Димитър, възседнал кон, представен в цял ръст в момента, когато пробожда с копието свален си воин.
Техника: Яйчно-маслена
с позлата и велатури. Живописният слой е добре запазен, на места леко протрит: на задницата на коня (без седлото), покрай покриващата позлата, на места дълбоко чак до грунда, по кафявите велатури и по велатурната декорациа по позлатата на коня. Лаковото покритие е нанесено на дебел слой, неравномерно и е замърсено и потъмняло.
Основа: Дърво
Основата е здрава от две ръчно обработени дъски от орех. В долния и горния край са монтирани два кошака от иглолистна дървесина. Грундът е нанесен тънко и е в добро състояние. Покрай свързвателите на двете дъски има разрушения, някои попълнени с восък.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Забелязват се ретуши върху косата на светеца, правени с по-тъмна боя, които покриват оригиналния живописен слой. Обозначителният надпис горе и текстът долу в дясно са надживописвани. Впоследствие надживописванията са свалени. Ктиторски надпис.