Св. Димитър
	
	
		Тип: 
		
		Икона
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	
	Период: 
	
	
	
		
		
		1848 г.
	
	
	
	
	
	
		
		
			Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
		
	
	
		
	
	
		Размери (см): 
		
		108
		
		
		/ 73
				
		
		/ 4
		
	
	
		Местонахождение
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
		
			Село: Тешево
		
		
		
			Църква: Св. Димитър
		
		
		
		
		
		
	
	
		Място на създаване
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
		
			Село: Тешево
		
		
		
			Църква: Св. Димитър
		
		
		
		
		
		
	
	
	
	Описание
	Традиционно иконографско решение по темата. Темата е решена във вертикална композиция. Преобладава фигурата на Св. Димитър, възседнал кон, представен в цял ръст в момента, когато пробожда с копието свален си воин.
	
	
		Техника: Яйчно-маслена
		
			с позлата и велатури. Живописният слой е добре запазен, на места леко протрит: на задницата на коня (без седлото), покрай покриващата позлата, на места дълбоко чак до грунда, по кафявите велатури и по велатурната декорациа по позлатата на коня. Лаковото покритие е нанесено на дебел слой, неравномерно и е замърсено и потъмняло.
		
	
	
		Основа: Дърво
		
			Основата е здрава от две ръчно обработени дъски от орех. В долния и горния край са монтирани два кошака от иглолистна дървесина. Грундът е нанесен тънко и е в добро състояние. Покрай свързвателите на двете дъски има разрушения, някои попълнени с восък.
		
	
	
	Състояние, реставрационни намеси и коментари
	Забелязват се ретуши върху косата на светеца, правени с по-тъмна боя, които покриват оригиналния живописен слой. Обозначителният надпис горе и текстът долу в дясно са надживописвани. Впоследствие надживописванията са свалени. Ктиторски надпис.