Св. Архангел Михаил

Тип: Икона

Период: Началото на 19 век

Автор: Димитър Молеров

Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 59 / 34 / 4

Местонахождение

Държава: България

Област: Монтана

Град: Берковица

Галерия: Художествена галерия

Място на създаване

Държава: България

Друго място на създаване: Други

Описание

Традиционно иконографско решение по темата. Светецът е изобразен в цял ръст на син фон облечен във военни доспехи наметнат с червен плащ. Светецът стои върху облаци на светло син фон. В лявата си ръка дърви сфера с инициалите на Христос, а в дясната - меч.

Техника: Смесена

Техниката е извършена чрез пробастър и велатури по бронята. Приложен е способът „мокро в мокро” при карнацията на телесните части. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно. Позлатата върху ореола и медальоните е с листово злато. Има гравировки върху ореола ма светеца.

Основа: Дърво

Основата е от две дъски от иглолистна дървесина с два кошака. Грундът е гипсов и е нанесен тънко и равномерно.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

В долния край под краката на светеца има големи разрушения, където оригиналния живописен слой е бил изпадал до грунд. На това място е извършен сигниран ретуш и загубите са възстановени. Подобни намеси има и в други части на иконата. В горната част на фона им следи от надживописване.