Св. Архангел Михаил
Тип:
Икона
Период:
Началото на
19 век
Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
Размери (см):
59
/ 34
/ 4
Местонахождение
Държава: България
Област: Монтана
Град: Берковица
Галерия: Художествена галерия
Място на създаване
Държава: България
Друго място на създаване: Други
Описание
Традиционно иконографско решение по темата. Светецът е изобразен в цял ръст на син фон облечен във военни доспехи наметнат с червен плащ. Светецът стои върху облаци на светло син фон. В лявата си ръка дърви сфера с инициалите на Христос, а в дясната - меч.
Техника: Смесена
Техниката е извършена чрез пробастър и велатури по бронята. Приложен е способът „мокро в мокро” при карнацията на телесните части. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно. Позлатата върху ореола и медальоните е с листово злато. Има гравировки върху ореола ма светеца.
Основа: Дърво
Основата е от две дъски от иглолистна дървесина с два кошака. Грундът е гипсов и е нанесен тънко и равномерно.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
В долния край под краката на светеца има големи разрушения, където оригиналния живописен слой е бил изпадал до грунд. На това място е извършен сигниран ретуш и загубите са възстановени. Подобни намеси има и в други части на иконата. В горната част на фона им следи от надживописване.