Рождество Христово
	
	
		Тип: 
		
		Икона
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	
	Период: 
	
	
		
		Началото на
		
		
		
		
		
		19 век
	
	
	
	
	
	
	
		
		
			Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.
		
	
	
		
	
	
		Размери (см): 
		
		29
		
		
		/ 21.5
				
		
		/ 2.5
		
	
	
		Местонахождение
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
			Град: Банско
		
		
		
		
		
		
		
			Музей: Музеен комплекс
		
		
		
	
	
		Място на създаване
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
			Град: Банско
		
		
		
		
			Църква: Св. Троица
		
		
		
		
		
		
	
	
	
	Описание
	Композиционното решение на темата е традиционно, като отделните елементи и персонажи са представени от автора според описанието в Ермениите за пресъздаване на това събитие. Пред входа на пещера са разположени фигурите на Света Богородица и праведния Йосиф. Между тях на дървена ясла е поставена повитата фигурка на малкия Христос. Овчари стоят встрани от Светото семейство като свирят с кавали и благославят великото Рождество на Спасителя. Над светото семейство е изгряла Витлеемската звезда. От двете й страни са изрисувани два летящи ангела. С едната си ръка сочат звездата, с другата държат дълъг свитък с надпис: „Слава във висините Богу, на земята мир, между човеците благоволение”. Работата е нарисувана свежо и колоритно.
	
	
		Техника: Темперна
		
			Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно.
		
	
	
		Основа: Дърво
		
			Основата на иконата е от една дъска от иглолистна дървесина.
		
	
	
	Състояние, реставрационни намеси и коментари
	Предишна реставрационна намеса не е установена.