Христос Вседържител

Тип: Икона

Период: 1841 г.

Автор: Димитър Молеров

Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 98 / 80 / 2.5

Местонахождение

Държава: България

Област: Благоевград

Град: Банско

Църква: Св. Троица

Място на създаване

Държава: България

Област: Благоевград

Град: Банско

Църква: Св. Троица

Описание

Традиционно иконографско решение на темата. Христос е представен допоясно, като с дясната си ръка благославя, а в лявата държи разтворена книга. Облечен е с червен хитон и е наметнат с тъмносин плащ. Фигурата му е изобразена върху син фон, изпъстрен с малки бели облаци. От двете страни на ореола на Иисус Христос са разположени 2 медальона с инициалите му.

Техника: Смесена

Богата позлата, с листово злато и велатури. Приложен е методът „пробастър” върху позлатата по дрехите. Върху ореола има богата барокова гравировка. Използвана е и техниката мокро в мокро при карнацията на телесните части. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно.

Основа: Дърво

Основата на иконата е от 2 дъски от иглолистна дървесина – мура. Грундът е гипсов, нанесен тънко и равномерно.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

Има разрушения на живописния слой по лицето на Христос, около дясната му ръка и на места по дрехите. В местата, където живописния слой е разрушен има следи от твърде непрофесионални опити за китване и реставриране.