Св. Богородица Пътеводителка
Тип:
Икона
Период:
Началото на
19 век
Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.
Размери (см):
67
/ 46
/ 3
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Музей: Музеен комплекс
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Село: Осеново
Църква: Св. Архангел Михаил
Описание
Света Богородица е представена в традиционна поза. Главата й е леко наклонена към малкия Христос, когото поддържа с лявата си ръка. Дясната и ръка, свита в лакета и с разтворена длан е изнесена пред гърдите и сочи към Младенеца. Изображението на Божията Майка е допоясно. Христос е изписан положение седнало. В лявата си ръка държи кълбото на Вселената (сфера-символ на властта), а дясната, свита в лакета и изнесена напред, благославя.
Техника: Смесена
Живописта е изпълнена по „класически иконописен начин”. Техниката на изпълнение е смесена – темперна живопис, с повишено съдържание на масло в свързвателя. Основните подложки са нанесени равномерно и покривно. Моделировката е извършена с по един разбелен допълнителен тон и силни бликове. Преходите към светлите към тъмните зони са оформени изключително плавно чрез техниката на изписване „мокро в мокро”. Линията на рисунката е ясна и категорична. Карнацията на всички телесни части в иконата е направена прецизно, с тънко нанесено багрило. По лицата и ръцете положена оранжево-червена боя, с което те придобиват известна обемност. Лаковото покритие е силно замърсено, осеяно с восъчно-парафинови капки и опушено от горели в близост до иконата свещи.
Основа: Дърво
Основата на иконата е от 1 дъска от иглолистна дървесина, обработена машинно. Укрепена е допълнително с 2 вставени кошака. Грундът е гипсов, с дебелина около 0.6 мм.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Ореолът на Света Богородица е бил със сребърен обков. Ръката й и ореолът на малкия Христос са били също обковани, но обковите липсват. Доказателство за това са отворите от извадени пирони по съответните места. Предишна реставрационна намеса не е установена.