Свети Великомъченик Георги и Свети Великомъченик Димитър
Тип:
Икона
Период:
Началото на
19 век
Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.
Размери (см):
29.5
/ 22
/ 2
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Църква: Св. Троица
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Църква: Св. Троица
Описание
Традиционна иконографско решение на темата. Светците са представени в цял ръст, във военни доспехи и атрибути, на светлосин фон. Свети Георги е наметна с червен плащ, а Свети Димитър – с тъмнозелен. Изображението е характерно с богатата си барокова украса по дрехите.
Техника: Смесена
С велатури. Приложен е методът „мокро в мокро” при карнацията на телесните части. Позлата върху ореолите е изпълнена с листово злато и гравировки.
Основа: Дърво
Основата на иконата е от една дъска от иглолистна дървесина, с два кошака. Грундът е гипсов, нанесен тънко и равномерно.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Установяват се разрушения по фона, ретуши в областта на наметките, по доспехите на светците и в долната част на иконата.