Свети Великомъченик Георги и Свети Великомъченик Димитър

Тип: Икона

Период: Началото на 19 век

Автор: Тома Вишанов-Молера

Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 29.5 / 22 / 2

Местонахождение

Държава: България

Област: Благоевград

Град: Банско

Църква: Св. Троица

Място на създаване

Държава: България

Област: Благоевград

Град: Банско

Църква: Св. Троица

Описание

Традиционна иконографско решение на темата. Светците са представени в цял ръст, във военни доспехи и атрибути, на светлосин фон. Свети Георги е наметна с червен плащ, а Свети Димитър – с тъмнозелен. Изображението е характерно с богатата си барокова украса по дрехите.

Техника: Смесена

С велатури. Приложен е методът „мокро в мокро” при карнацията на телесните части. Позлата върху ореолите е изпълнена с листово злато и гравировки.

Основа: Дърво

Основата на иконата е от една дъска от иглолистна дървесина, с два кошака. Грундът е гипсов, нанесен тънко и равномерно.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

Установяват се разрушения по фона, ретуши в областта на наметките, по доспехите на светците и в долната част на иконата.