Възнесение Христово
Тип:
Икона
Период:
1835 г.
Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
Размери (см):
105
/ 68.5
/ 3
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Благоевград
Църква: Митрополитска църква
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Благоевград
Църква: Митрополитска църква
Описание
Традиционно решение по темата със ситуиране на фигурите според вертикалната ос на иконата. Фигурите на дванадесетте апостоли са прави и групата е разделена на две части. В дясната част на иконата е Света Богородица заедно с шестима апостоли. В лявата част са останалите шестима като на преден план е приклекнал Свети Апостол Петър. Всички гледат към висините, където е изобразен възнасящият се Христос обграден от четири ангели и няколко серафима. Сцената е разпожена на хълмист терен, леко загатнат в централната част на иконата чрез дървета и планина.
Техника: Темперна
С позлата и велатури. Блясъците по дрехите са изпълнени със стрито злато и пробастър. Лаковото покритие е нанесено многократно и образува добър защитен „филм” над живописния слой.
Основа: Дърво
Основата е от две орехови дъски, свързани с два кошака. Грундът е гипсов, нанесен тънко и добре шлифован.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Няма реставрационни намеси. Долавят се влияния от западноевропейската ренесансова живопис. В долната част на иконата над хоризонталната позлатена рамка има ктиторски надпис.