Христос Вседържител
	
	
		Тип: 
		
		Икона
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	
	Период: 
	
	
		
		Началото на
		
		
		
		
		
		19 век
	
	
	
	
	
	
	
		
		
			Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
		
	
	
		
	
	
		Размери (см): 
		
		58.5
		
		
		/ 46
				
		
		/ 3
		
	
	
		Местонахождение
		
			Държава: България
		
		
			Област: Монтана
		
		
			Град: Берковица
		
		
		
		
		
		
		
		
			Галерия: Художествена галерия
		
		
	
	
		Място на създаване
		
			Държава: България
		
		
		
		
		
		
		
		
		
		
		
			Друго място на създаване: Други
		
	
	
	
	Описание
	Традиционно иконографско решение на темата. Христос е допоясно изобразен на тъмно син фон, облечен с червен хитон и наметнат със син плащ. В лявата си ръка държи отворена книга, а с дясната благославя.
	
	
		Техника: Смесена
		
			С велатури по дрехите на Христос. Използван е способът "Мокро в мокро" при карнацията на лицето и ръцете. Позлатата върху ореола и медальоните е изпълнена с листово злато.
		
	
	
		Основа: Дърво
		
			Основата на иконата е две дъски, скрепени с вставени кошаци. Грундът е гипсов, нанесен тънко и равномерно.
		
	
	
	Състояние, реставрационни намеси и коментари
	Има разрушения по живописния слой в долната част на иконата и по лицето на Христос. Лакът е нанесен тънко и равномерно, но на места е разрушен и на места много силно напукан.
	
 
	
	