Христос Вседържител
Тип:
Икона
Период:
От
началото на
19 век
до
края на
19 век
Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
Размери (см):
69
/ 50
/ 2.5
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Музей: Музеен комплекс
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Село: Осеново
Църква: Св. Архангел Михаил
Описание
Иконографската трактовка е традиционна. Христос е изрисуван седнал на трон, благославящ с двете ръце, с отворена книга подпряна на лявото му коляно. Около него са изрисувани четири ангела и два херувима. Фона постепено преминава в облаци. Под живописното поле иконографа е оставил място разделено на две, в което са вписани имената на живи и покойници, които да бъдат благославяни по време на литургия.
Техника: Смесена
Основните тонове са изпълнени с темперна техника, за изсветляванията и бликовете на фигурите в копозицията е използван полумаслен свързвател.
Основа: Дърво
Основата на иконата е от една дъска, подсилена с два вставени кошака. Грундът е гипсов с дебелина 1 мм.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Няма следи от предишни реставрационни намеси.