Христос Вседържител
Тип:
Икона
Период:
1848 г.
Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
Размери (см):
113
/ 78
/ 3.2
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Село: Тешево
Църква: Св. Великомъченик Димитър
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Село: Тешево
Църква: Св. Великомъченик Димитър
Описание
Иконографската схема е традиционна за темата. Христос е изобразен допоясно, благославя с едната си ръка, а в другата държи разтворена книга.
Техника: Смесена
Техниката на изпълнение е яйчено-темперна. Живописният слой е в сравнително добро състояние. Само по рамката, вдясно и в долния край, както и вляво има механични наранявания. Долу, по средата има издрас-квания. Карнацията на телесните части е изработена по метода „мокро в мокро". Моделировката на дрехите е фина и прецизна. Творбата издава четката на много добър зограф. Лаковото покритие е нанесено на два слоя. То е пожълтяло и силно потъмняло.
Основа: Дърво
Основата е от една дъска от орехова дървесина, с прибавена отдясно по-тясна дъска, залепена и прикована с три железни пирона. Обработката е ръчна. В горния и долния край на гърба на иконата посредством гратови зъби са монтирани два кошака от иглолистна дървесина. Грундът е гипсов, нанесен е тънко, с дебелина около 0,5 мм.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Откриват се вторични надживописвания. Книгата на Иисус Христос е била надживописвана с бяла боя и нов текст, обозначителните надписи (медальоните) са били покрити с тъмночервена боя и са наново изписани с бели букви. С тъмносиня боя на големи петна, грубо, на чети, са заличени оригиналните надписи. От направените сондажи личи, че това е било извършено след опит да се отстранят оригиналните надписи (това се вижда от оставените марки).