Св. Богородица с Младенеца

Тип: Икона

Период: Първата половина на 19 век

Автор: Димитър Молеров

Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 59 / 51 / 3

Местонахождение

Държава: България

Област: Монтана

Град: Берковица

Галерия: Художествена галерия

Място на създаване

Държава: България

Друго място на създаване: Други

Описание

Традиционна иконографска композиция по темата. Света Богородица е седнала. В лявата си ръка придържа Младенеца, а с дясната сочи към него. Христос дьржи в лявата си рька затворена книга, а с дясната благославя. Изображенията са на тъмносин фон.

Техника: Смесена

С велатури и пробастър по дрехите. Приложен е и способът „мокро в мокро" при карнацията на телесните части. Лаковото покритие е нанесено тънко и неравномерно. Позлатата вьрху ореолите, медальоните и декоративните кантове на мафория е с листово злато (варак).

Основа: Дърво

Основата е от две дьски от иглолистна дървесина, с два кошака. Грундът е гипсов, нанесен тънко.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

По иконата има много разрушения. Живописният слой е нарушен по лицето на Света Богородица. Има механични повреди по дрехите на персонажите и по обграждащата кафява рамка. Забелязват се претривания и свален лак, както и вертикални пукнатини по дървената основа. Правено е надживописване по синия фон с тъмен ултрамарин.