Св. Богородица с Младенеца
Тип:
Икона
Период:
Първата половина на
19 век
Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
Размери (см):
59
/ 51
/ 3
Местонахождение
Държава: България
Област: Монтана
Град: Берковица
Галерия: Художествена галерия
Място на създаване
Държава: България
Друго място на създаване: Други
Описание
Традиционна иконографска композиция по темата. Света Богородица е седнала. В лявата си ръка придържа Младенеца, а с дясната сочи към него. Христос дьржи в лявата си рька затворена книга, а с дясната благославя. Изображенията са на тъмносин фон.
Техника: Смесена
С велатури и пробастър по дрехите. Приложен е и способът „мокро в мокро" при карнацията на телесните части. Лаковото покритие е нанесено тънко и неравномерно. Позлатата вьрху ореолите, медальоните и декоративните кантове на мафория е с листово злато (варак).
Основа: Дърво
Основата е от две дьски от иглолистна дървесина, с два кошака. Грундът е гипсов, нанесен тънко.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
По иконата има много разрушения. Живописният слой е нарушен по лицето на Света Богородица. Има механични повреди по дрехите на персонажите и по обграждащата кафява рамка. Забелязват се претривания и свален лак, както и вертикални пукнатини по дървената основа. Правено е надживописване по синия фон с тъмен ултрамарин.