Св. Богородица Милостива със Св. Атанасий, Св. Димитър и Св. Стилиян
	
	
		Тип: 
		
		Икона
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	
	Период: 
	
	
	От
	
		
		началото на
		
		
		
		
		
		19 век
	
	
	
	
	до
	
		
		
		
		края на
		
		
		
		19 век
	
	
	
	
	
		
		
			Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
		
	
	
		
	
	
		Размери (см): 
		
		32
		
		
		/ 20.5
				
		
		/ 3.5
		
	
	
		Местонахождение
		
			Държава: България
		
		
		
		
		
		
		
		
			Частна колекция: Частна колекция
		
		
		
		
	
	
		Място на създаване
		
			Държава: България
		
		
		
		
		
		
		
		
		
		
		
			Друго място на създаване: Други
		
	
	
	
	Описание
	Една не толкова традиционна композиция, в която, освен Света Богородица с Младенеца, в ниския пояс на иконата са представени и трима светци — св. Атанасий, св. Димитър и св. Стилиян. Позлатата, умелата графична рисунка и колоритът на изображението подсказват ръката на опитен майстор.
	
	
		Техника: Смесена
		
			С велатури и пробастър. Приложен е способът „мокро в мокро" при карнацията на телесните части. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно. Позлатата върху ореолите и върху фона на Света Богородица е с листово злато (варак).
		
	
	
		Основа: Дърво
		
			Основата на иконата е от една дъска от иглолистна дървесина, добре изгладена от двете страни. Грундът е гипсов, нанесен тънко.
		
	
	
	Състояние, реставрационни намеси и коментари
	Няма следи от предишни реставрационни намеси.