Св. Йоан Кръстител
Тип:
Икона
Период:
Края на
18 век
Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.
Размери (см):
84.5
/ 51
/ 2.5
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Добринище
Църква: Св. Петър и св. Павел
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Добринище
Църква: Св. Петър и св. Павел
Описание
Йоан Кръстител е представен в допоясно изображение „фас". Дясната му ръка е свита пред гърдите. В полусвитата си лява ръка държи леко наклонен кръст с дълго рамо, пресичащ почти цялата височина на изобразителното поле. Около кръста е изписан тесен, разгънат свитък с едноредов текст. През китката на лявата му ръка е преметнат друг, по-голям, разгънат свитък с текст.
Техника: Полумаслена
Полумаслена живопис, изградена в характерния за тази техника прийом. Основните тонове (подложки) са полагани тънко, но покривно. Живописванията в дрехите са извършени по-пастозно, с видими следи от четката в светлите партии. Осветените участъци (карнация, сарка) по телесните части са изпълнени по-фино, с минимално натрупване на боя и туширани преходи. Ореолът на св. Йоан Кръстител е позлатен със злато от ниско качество. Фонът е живописван със синьозелен цвят, равен, с леко изсветляване в долната половина на иконата. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно.
Основа: Дърво
Основата е от една дьска от иглолистен материал, ръчно (грубо) обработена, укрепена посредата с един вставен кошак. В горния и долния край са поставени по един ко-шак в специални жлебове, оформени на две нива. Между нея и грунда е залепена особен вид влакнеста хартия. Грундът е кредов, с дебелина около 1 мм.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Няма следи от предишни реставрационни намеси.