Благовещение
Тип:
Икона
Период:
1841 г.
Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
Размери (см):
98
/ 80
/ 2.5
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Църква: Св. Троица
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Църква: Св. Троица
Описание
Традиционно решена иконография по темата. Света Богородица е представена на трон с богата барокова украса. Пред нея на мальк аналой, върху който са поставени затворена книга и свитък, в цял ръст е застанал св. Архангел Гавриил. В лявата си ръка той държи разцъфнал крем, а с дясната сочи малък гълъб — символ на Бог Дух Светии, който лети над нея. Двете фигури са изобразени на фона на богат бароков интериор. Света Богородица е разположена в абсида, украсена с орнаменти, а Архангелът е на фона на барокова сграда. В горната част на иконата са поместени допоясно фигурите на пророците Давид и Соломон със свитъци в ръце. Композицията е тържествена, а графичната рисунка и колоритът издават ръката на много талантлив художник.
Техника: Темперна
Техниката на изпълнение е смесена, с богата позлата с листово злато (варак) и с велатури. По ореолите на персонажите има гравировка. Приложена е и техника на изписване „пробастър".
Основа: Дърво
Основата на иконата е от две дьски от иглолистна дървесина — мура. Грундът е гипсов, нанесен тънкослойно.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
В долната средна част на иконата се забелязват множество разрушения по живописния слой, които са реставрирани твърде непрофесионално.