Рождество Христово
Тип:
Икона
Период:
1861 г.
Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
Размери (см):
47
/ 30
/ 2.5
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Село: Гостун
Църква: Св. Пророк Илия
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Село: Гостун
Църква: Св. Пророк Илия
Бележки към идентификацията на обекта
Димитър Молеров (?)
Описание
Традиционно решена композиция по темата „Рождество Христово". На преден план са Света Богородица и праведният Йосиф с повития Христос в ръце. Зад тях са дошлите овчари, впечатлени от събитието, станало в малката пещера. Тя е представена условно зад фигурите на Светото семейство. На втори план в дребен мащаб са изобразени Тримата мъдреци, възседнали коне, а вдясно — овчар със стадо. Високо горе два ангела държат свитък с текст, а в пространството между тях е блестящата Витлеемска звезда.
Техника: Темперна
С позлата. Лаковото покритие е тънко, неравномерно нанесено и се установяват натичания.
Основа: Дърво
Основата на иконата е от една дъска от иглолистна дървесина, с два кошака, монтирани на гърба посредством гратови зъби. Грундът е гипсов, нанесен тънко, разрушен вляво по синия фон, планината, ореолите, рамката и скалите.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Живописният слой е с частични увреждания, особено в зоните с позлатата. На места има накапани восъци и други повърхностни замърсявания.В долния ляв ъгъл на иконата зографът е отбелязал годината на създаването й - 1861.
Предишна реставрационна намеса не е установена.