Кръщение Христово
Тип:
Икона
Период:
От
края на
18 век
до
началото на
19 век
Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.
Размери (см):
30.5
/ 22.5
/ 2
Местонахождение
Държава: България
Област: Кюстендил
Град: Бобошево
Църква: Успение Богородично
Място на създаване
Държава: България
Област: Кюстендил
Град: Бобошево
Църква: Успение Богородично
Описание
В центъра на композицията е представен Христос в цял ръст, прав, със скръстени на гърдите ръце и леко наклонена наляво глава. Погледът му е насочен встрани. Вляво от него е изобразен св. Йоан Кръстител в леко приведено положение на тялото. С дясната си ръка изпълнява кръстния знак над Христос, а в лявата, спусната надолу, държи кръст с източено вертикално рамо. Вдясно от Христос е изписан ангел, държащ в двете си ръце бял плащ, за да покрие тялото на Христос след кръщаването му. Зад него са нарисувани още две глави на фигури и е приложен методът „изокефалия" за представянето на други персонажи зад тях. Над Христос е изобразен Бог Дух Светии в образа на гълъб, ограден в сияние и облаци.
Техника: Маслена
Ореолите са позлатени с листово злато (варак). Персонажите са живописвани с маслена боя в техника „мокро в мокро" с кафявозеленикави сенки и разбелена охрова боя в светлите партии. Преходите са меки, плавно преливащи се от светлината към сянката и придават известна обемност на изображенията. Живописта е тьнкослойна, с гладка фактура. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно.
Основа: Дърво
Основата на иконата е от една дъбова дьска, обработена ръчно, без кошаци, гипсов, тьнкослойно нанесен грунд. Дебелината му е около 0,3 мм.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Предишна реставрационна намеса не е установена.