Обезглавяването на Св. Йоан Кръстител
Тип:
Икона
Период:
Началото на
19 век
Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.
Размери (см):
29
/ 22.5
/ 2
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Църква: Св. Троица
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Църква: Св. Троица
Описание
Специфично композиционно решение на темата. Вдясно е Саломе, доведената дъщеря на цар Ирод, облечена с тържествени дрехи и с корона на главата. Тя държи блюдо с токущо отсечената глава на св. Йоан Кръстител. Вляво е фигурата на войник в доспехи и с шлем, който в лявата си рька държи меч, а с дясната поставя отсечената глава в блюдото. Между двете фигури е обезглавената, полегнала фигура на св. Йоан Кръстител. Сцената е в богато украсен интериор. Графичната рисунка и колоритът, както и живите изражения на лицата на персонажите, подсказват ръката на основателя на Банската художествена школа.
Техника: Смесена
С велатури. Приложен е методът „мокро в мокро" при карнацията на телесните части. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно. Позлатата е по короната на дъщерята на Ирод, доспехите на войника, ореола и декоративните кантове на дрехите.
Основа: Дърво
Основата на иконата е от една дьска от иглолистна дървесина, с два кошака. Грундът е гипсов, нанесен тънко и равномерно.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Предишна реставрационна намеса не е установена. Има разрушения по ограждащата рамка, както и някои механични повреди по живописния слой.