Цветоносие Христово (Влизане в Йерусалим)
Тип:
Икона
Период:
Началото на
19 век
Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.
Размери (см):
29
/ 22.5
/ 2
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Музей: Музеен комплекс
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Църква: Св. Троица
Бележки към идентификацията на обекта
Тома Вишанов-Молера (?)
Описание
Традиционна композиция по темата, разработена върху иконата. Централна фигура е Христос, възседнал ослица без самар, като в лявата си ръка държи юздата на животното, а с дясната благославя. Следван е от дванадесетте апостоли, които са изобразени зад него с прийома „изокефалия" — живописен маниер за подобно изобразяване на множество от светци и праведници в иконографията. Единствено фигурата на св. ап. Петър е нарисувана цялата и леко загатнати са лицата на св. ап. ев. Йоан Богослов и св. ап. Андрей. От портите на Йерусалим група миряни посрещат Христос, като размахват за поздрав палмови вейки („финикови"). На втори план има изрисувано голямо дърво, на което малкият Закхей чупи и хвърля клонки за посрещачите. Няколко деца постилат пред Христос бяло платно. Зад Христос и учениците му е изрисуван пейзаж — стръмен склон и дървета, а в далечината планини и град. Сцената е тържествена и празнична.
Техника: Темперна
Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно.
Основа: Дърво
Основата на иконата е от една дъска от иглолистна дървесина. Грундът е гипсов, нанесен тънкослойно.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Няма следи от предишни реставрационни намеси.