Надиконостасно разпятие
Тип:
Пластичен обект:
Кръст
Период:
1834 г.
Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
Размери (см):
53
/ 33
/ 2.5
Местонахождение
Държава: България
Област: Благоевград
Град: Банско
Музей: Музеен комплекс
Място на създаване
Държава: България
Област: Благоевград
Село: Гостун
Църква: Св. Пророк Илия
Бележки към идентификацията на обекта
Димитър Молеров (?)
Описание
Разпятието е с изображения от двете страни. От едната страна е „Разпятие Христово". В централната част на композицията е разпнатият на кръст Христос, от двете му страни и долу са изписани четирите символа на Евангелистите, а в горния край е сцената „Възкресение Христово". От другата страна е разработена темата „Богоявление" („Кръщение Христово"). В центъра е Христос, отдясно на него е св. Йоан Кръстител, отляво и отдясно са разположени два ангела с кърпи в рьце. Горе е изобразен Бог Саваот, а долу са изписани имената на ктиторите и годината на даряване.
Техника: Резба
Върху резбован кръст с основа от орехов материал е изработена живопис с темперни подложки, като довършителните щрихи са направени с масло. Живописният слой е с позлата в сцената "Разпятие Христово".
Основа: Дърво
Грундът е гипсов, с дебелина около 1 мм, като на местата на снаждане между дъските на основата е използвана залепена хартия.
Състояние, реставрационни намеси и коментари
Няма следи от предишни реставрационни намеси.
Позлатата е силно претрита по рамката и резбованите орнаменти на кръста.