Надиконостасно разпятие

Тип: Пластичен обект: Кръст

Период: Първата половина на 19 век

Автор: Димитър Молеров

Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 60 / 50 / 4

Местонахождение

Държава: България

Област: Монтана

Град: Берковица

Галерия: Художествена галерия

Място на създаване

Държава: България

Друго място на създаване: Други

Описание

Иконографията е традиционна. В центъра е разпнатият Христос, а в четирите края на кръста са изобразени символите на четиримата евангелисти.

Техника: Смесена

Приложен е методът "мокро в мокро" при карнацията на телесните части. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно. Позлата има само вьрху ореолите и по ограждащата рамка.

Основа: Дърво

Основата е от две иглолистни дъски, скрепени на кръст с техника „нут и перо" и заковани допълнително с 4 гвоздея. Грундът е гипсов, нанесен тънко.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

Има голямо количество опадал живописен слой, вследствие на което се нарушава възприемането на композицията. Установяват се и много механични повреди в областа при изображението на Христос. Извършена е професионална реставрация, като е стабилизиран живописният слой и е направен сигниран ретуш.