Успение Богородично

Тип: Икона

Период: 1840 г.

Автор: Димитър Молеров

Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 66 / 47 / 2.5

Местонахождение

Държава: България

Област: Благоевград

Село: Осеново

Църква: Св. Архангел Михаил

Място на създаване

Държава: България

Област: Благоевград

Село: Осеново

Църква: Св. Архангел Михаил

Описание

Централни персонажи в композицията са Света Богородица и Христос. Тя е положена на смъртния одър сьс скръстени на гърди ръце и затворени очи. Над нея е изобразен Христос в цял ръст, стъпил върху облак, с дясната си ръка благославя, а в лявата държи, повита като бебе, душата й. Симетрично от двете страни са разположени дванадесетте апостола (по шест от всяка). Сред тях са и двама църковни йерарси, които държат разтворени книги. Вероятно това са св. Яков брат Господен и Йеротей. Два архангела с разперени крила, скръстили молитвено на гърди ръце, с наклонени глави, са изписани симетрично от двете страни на Христос. На преден план са изобразени правите фигури на св. ап. Петър с кадилница в дясната ръка и на св. ап. Павел, изправен при нозете на покойната. В най-горната част на композицията отляво и отдясно са изрисувани храмови постройки.

Техника: Полумаслена

Основният тон (санкир) на лицата е зеленикав, а надживописванията — охровокафяви. Преходите от тъмно към светло са плавни, почти туширани. Одеждите на някои от персонажите са моделирани чрез разбелени тонове, а шрафировката при други е изпълнена с течно злато. Персонажите са изградени чрез фина и деликатна моделировка. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно. Ореолите и вътрешната рамка са позлатени.

Основа: Дърво

Основата на иконата е от една дъска от иглолистна дървесина с два вставени кошака. Грундът е гипсов, с дебелина около 0,6 мм.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

Предишна реставрационна намеса не е установена.