Св. Никола

Тип: Икона

Период: 1848 г.

Автор: Димитър Молеров

Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 108 / 56 / 3

Местонахождение

Държава: България

Област: Благоевград

Град: Банско

Музей: Музеен комплекс

Място на създаване

Държава: България

Област: Благоевград

Село: Тешево

Църква: Св. Димитър

Описание

Традиционно решена композиция за темата. Свети Никола е представен в цял рьст, облечен в архиерейски одежди и с митра на главата. С дясната си ръка благославя, а в другата държи книга с обков. Изображението на светеца е много реалистично и силно въздействащо. Изрисуван върху син фон, той се откроява много добре.

Техника: Смесена

Яйчено-маслена, с велатури и позлата върху полимент, с листово злато (варак). Живописната трактовка на темата, маниерьт на рисунката и фините детайли, изработени върху иконата, говорят за творба, създадена от много добър зограф. Лаковото покритие е неравномерно нанесено на два слоя.

Основа: Дърво

Основата е от една орехова дъска, рьчно обработена. В горния и долния й край са монтирани посредством гра-тови зьби два кошака от иглолистна дървесина. Грундьт е нанесен на тьньк пласт.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

Има следи от предишни реставрационни намеси. Върху обозначителните надписи в медальоните е нанесена тъмночервена боя и са надживописвани надписи с бели букви. Частичните разрушения по кафявата рамка са били ретуширани с тъмна боя. С нея са изтеглени чеши върху цялата дължина на кафявата рамка. По дължина на рамката вдясно има пръски от твърда бяла боя.