Св. Цар Константин и Св. Царица Елена
	
	
		Тип: 
		
		Икона
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	
	Период: 
	
	
		
		Началото на
		
		
		
		
		
		19 век
	
	
	
	
	
	
	
		
		
			Тома Вишанов-Молера – роден около 1750г., иконописец и стенописец, основоположник на банската художествена школа. Израства в семейството на свещеника Вишан. Около 1765г. отива във Виена, където учи живопис. Не е известно кои са учителите на Вишанов във Виена и кога се завръща в Банско. Неговите съселяни го наричали Молера (от немското „малер” – живописец). Оттам идва и името на цялата фамилия. Под влияние на европейското изкуство от XVIIIв. Тома Вишанов рисува своите творби по нов, непознат дотогава в православното изобразително изкуство начин. Фигурите са реалистични, жизнени, експресивни. Тома Вишанов е новатор в ранния период от българското възраждане. Неговите схващания за изкуството остават неразбрани и първоначално не са възприети от съвременниците му. Творчеството му не е проучено цялостно. Починал след 1811г. в Банско.
		
	
	
		
	
	
		Размери (см): 
		
		29
		
		
		/ 22.5
				
		
		/ 2
		
	
	
		Местонахождение
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
			Град: Банско
		
		
		
		
			Църква: Св. Троица
		
		
		
		
		
		
	
	
		Място на създаване
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
			Град: Банско
		
		
		
		
			Църква: Св. Троица
		
		
		
		
		
		
	
	
	Бележки към идентификацията на обекта
	Тома Вишанов-Молера (?)
	
	
	Описание
	Традиционна иконографска композиция по темата. Светците са представени прави на светлосин фон, облечени в царски одежди и с корони. В дясната си ръка цар Константин носи скиптър. Царица Елена държи в лявата си ръка палмова клонка. С другите си ръце царските персони придържат Кръста Господен, който е изобразен между тях.
	
	
		Техника: Смесена
		
			С велатури. Живописният слой е тънък. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно. Позлатата върху ореолите е с листово злато (варак).
		
	
	
		Основа: Дърво
		
			Основата е от една дъска от иглолистна дървесина, с два кошака. Грундът е гипсов, нанесен тънко и равномерно.
		
	
	
	Състояние, реставрационни намеси и коментари
	Забелязват се ретуши в местата на разрушенията — по лицата на персоните и по ограждащата рамка. В долната част на иконата има натичания от восък.