Св. Мъченик Мина
	
	
		Тип: 
		
		Икона
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	
	Период: 
	
	
	
		
		
		1848 г.
	
	
	
	
	
	
		
		
			Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.
		
	
	
		
	
	
		Размери (см): 
		
		50
		
		
		/ 39
				
		
		/ 2
		
	
	
		Местонахождение
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
			Град: Банско
		
		
		
		
			Църква: Св. Троица
		
		
		
		
		
		
	
	
		Място на създаване
		
			Държава: България
		
		
			Област: Благоевград
		
		
			Град: Банско
		
		
		
		
			Църква: Св. Троица
		
		
		
		
		
		
	
	
	
	Описание
	Традиционна иконографска схема за темата. Светецът е представен допоясно във военни одежди, наметнат с червен плащ. В лявата си ръка държи кръст, а в дясната — дълго копие.
	
	
		Техника: Смесена
		
			С богата позлата и велатури. Позлатата по ореола, е нанесена вьрху полимент, с листово злато (варак). Приложена е и техника „пробастър" върху позлатата. Живописният слой е нанесен тънко и равномерно. Лаковото покритие е нанесено дебело и неравномерно.
		
	
	
		Основа: Дърво
		
			Основата на иконата е от една дъска от иглолистна дървесина, скрепени с два вставени кошака. Грундът е гипсов, нанесен тънкослойно.
		
	
	
	Състояние, реставрационни намеси и коментари
	Няма следи от предишни реставрационни намеси.
	
 
	
	