Дейсисен фриз

Тип: Икона

Период: Първата половина на 19 век

Автор: Димитър Молеров

Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската живопис. Автор е на стенописите от наоса в параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение Богородично” в метоха „Пчелино”. През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д. Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил” в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал през 1870 г. в Банско.

Школа: Банска иконописна школа

Размери (см): 25 / 105 / 3

Местонахождение

Държава: България

Област: Монтана

Град: Берковица

Галерия: Художествена галерия

Място на създаване

Държава: България

Друго място на създаване: Други

Описание

Иконографията е традиционна за темата, като тази част от апостолския фриз започва отляво надясно със св. ап. Вартоломей, св. ап. Филип, св. ап. Андрей, св. ап. ев. Марко, св. ап. ев. Матей.

Техника: Смесена

Приложен е методът „мокро в мокро" при карнацията на телесните части. Лаковото покритие е нанесено тънко и равномерно. Позлата има само по ореолите на светците и е с листово злато.

Основа: Дърво

Основата е от една дъска от иглолистна дървесина, без кошаци. Грундът е гипсов, нанесен тънко и равномерно.

Състояние, реставрационни намеси и коментари

Установяват се надживописвания около надписите на последните трима светци, както и разрушения по ореола на св. ев. Матей. В местата на разрушенията са извършени ретуши.